Norgesferie del 2

Onsdag 22. juli satte jeg og ei venninne kursen mot Loen.

Jeg plukket henne opp ca klokken 08.00, også bar det utover gjennom Gjøvik og Lom. I Lom hadde vi tissepause, og måtte sjekke om Lom bakeri var åpent. Det var det, men det var heftig lang kø, så vi kjørte videre. Det ble en liten svipptur innom Flåklypa, før vi denne gangen tok gamle Strynefjellsveien ned til Stryn.

I Stryn ble det middag

Nå var det bare siste strekke inn til Loen igjen. En bitte liten biltur. Her sjekket vi inn på hotellet

Siden kvelden fortsatt var ung satte vi kursen ut mot Brikksdalsbreen. Man kan kjøre helt opp til fjellstua, så det er ikke lange stykket å gå opp til breen. En liten fjelltur. Grusvei hele veien, og Kleivafossen på veien opp.

Været var ikke helt på topp. Vi hadde en del regn både i løpet av bilturen, og opp til breen, men det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær. Vi hadde en super tur likevel.

Briksdalsbreen ligger innenfor Oldevatnet, som er en opplevelse i seg selv. Her er det noen steder som er super fine for telting. Tenk å våkne til dette

Resten av kvelden gikk til en dusj, pakking til fjelltur i morgen, og en film.

Torsdag sto vi opp ca 8, og fikk i oss litt frokost. Etter en tannpuss tok vi på oss sekken og tuslet bort til Loen Skylift. Denne tar deg 1001 meter over havet på 5 minutter.

Noe som er litt skremmende høyt for en med høydeskrekk, men opp måtte vi. Fra Hoven, som det heter på toppen av skyliften, går det en del fjellturer. Vi hadde som mål å gå til Rakssetra.

Vi bomma litt på starten vår, så vi gikk først opp til Skredfjellet, på 1155 moh. Hele veien hit er det grusvei.

Her ifra gikk vi noen høydemeter ned gjennom myr og på stier, til Oppheimsetra. Den siste biten ned er det laget steintrapper.

Herifra er det en drøy kilometer ned til Rakssetra

Så var det bare å gå opp igjen til Hoven da. Først gjennom Oppheimsetra, så ut på grusvei. Her møtte jeg da tidenes utfordring. Nemlig en ca 3 km lang bakke. Jeg skulle ønske det sto hellingsprosenten på denne bakken, for den var bratt. I tillegg var det nå blitt ganske varmt, og godt utpå dagen, så jeg var sliten.

På toppen ble det en vell fortjent pause i en stol, før vi stilte oss i kø for å ta skyliften ned igjen.

Nede på bakkenivå gikk vi tilbake på hotellet og hentet badetøy. For i går fant vi det perfekte stedet å bade. Ei lita strand langs Innvikfjorden.

Etter en dukkert i fjorden og en dusj på hotellet, var det duket for middag. I dag tok vi middagen på hotellet, for der hadde de Pigwings med sitron- og timiansaus, og poteter. Noe som var himmelsk godt. Jeg unnet meg også et glass vin til maten.

Etter middag spilte vi en rundt yatzy før det ble natta.

Fredag gikk turen hjemover igjen. Vi sto opp ca 8, spiste frokost og pakka oss ut i bilen.

Etter ett lite bensinstopp i Stryn, gikk turen til Hjelle. Planen var egentlig et morgenbad i Oppstynsvatnet, men det var iskaldt.

Videre gikk turen opp Strynefjellet og inn til Geiranger. Obligatorisk stopp ved queen’s chair, og Flydalsjuvet + ett lite stykke opp i Ørnevegen. Her er det verdt å merke seg at selve Flydalsjuvet view point er ikke utenfor gjerdet på denne klippen som alle på Instagram tar bilder fra.

Viderer kjørte vi tilbake samme vei som vi kom fra, og hadde egentlig tenkt oss ut til Dalsnibba. Noe vi sto over da det var bomvei, som kostet 200,-

Da ble det heller en liten matpause ved Langvatnet, før vi satte snuta mot Lom. Her stoppet vi og tok en tur på Lom bakeri. Jeg visste på forhånd at de ikke hadde noe glutenfritt å tilby, men venninna mi handla både brød og diverse boller.

Her fra var det straka vegen til Gjøvik, hvor vi hadde do- og is pause, før vi tok siste strekkingen inn til Lillestrøm. Hjemme var jeg ca klokken 20.00

Tusen takk for turen. Da jeg sto opp lørdag var jeg så sliten at jeg trudde jeg var fyllesyk. Men det var absolutt verdt det.