Nordseter-Nevelfjell

Da er det lørdag på hytta, og vi skal ut på tur. Jeg var først oppe å nikka rundt 8.30, mens de andre begynte å komme frem en time senere. Da hadde jeg allerede funnet dagens turmål, fikset litt jobbgreier, og starta på frokosten.

I dag gikk da turen fra Nordseter til Nevelfjell. Nevelfjell ligger 1092 moh, i Lillehammer kommune. Fra toppen kan man se til f.eks. Norefjell. Det var ikke mulig å se i dag.

På vei opp gikk vi for det meste på sti gjennom skog og noe over myr. Det var veldig bra både skiltet, og merket med rød “T” på steiner oppover. Skovalget i dag, falt på mine herlige fjellsko. Disse er jeg veldig fornøyd med. De har vært på beina opp f.eks. Besseggen, Prekestolen og Kjærag.

Turen opp ble ganske slitsom for min del. Jeg er jo forkjøla, og med tett nese og hoste er det ikke spesielt mye fart i turgåern i meg. Men vi nådde vell toppen etter ca 1,5 time. Det blåste veldig på toppen, men det var bare deilig, for jeg var gjennomsvett. Det var veldig bra at det var litt motivasjon på veien. Dette gjorde at jeg fikk et lite avbrekk i tankegangen om hvor slitsomt det var å gå tur med tett nese.

På veien ned igjen, fulgte vi stien som sykles i Ultrabirken. Den sykes jo i dag, men de hadde allerede passert da vi gikk der.

Her fikk vi litt utsikt over Reinsvatnet. Det negative med å gå denne veien ned igjen, er at du havner ut på asfaltert vei, og man går jo ikke tur i fjellet for å gå på asfalt.

Etter å ha gått ca 11 km på 2,5 time ute i grei vind, var vi tilbake ved startpunktet. Tilbake på hytta fikk jeg i meg litt real turmat (tikka masala), og en kopp kaffe.

I kveld er det duket for Skal vi danse. Her er både Funkygine og Aleksander Hetland med, så jeg skal gjøre alt jeg kan for å få sett dette. Men jeg har det på opptak, så jeg kan se når jeg kommer hjem på søndag.