JETLAG SÅ DET SYNGER ETTER

Nå er det en uke siden jeg kom hjem fra Las Vegas, og det er ikke tull det man sier om jetlag. Jeg har følt meg helt grusom. Med ni timer tidsforskjell, så sier man jo at det tar 9 dager i stille seg tilbake til “normalen”. Hva nå enn det er da.

På flyet fra Vegas til København sov jeg ca 8 av de 10 timene det tok. Vi letta rundt 23 vegas tid, og landa rundt 18 norsk tid.Så satt jeg våken på flyplassen der i 4 timer, og på flyet til Oslo tvang jeg meg selv til å være våken den ene timen, å leste bok. Da jeg kom hjem rundt 12 på natta, var det rett i seng, og jeg sov til 9.30 tirsdag. Da starta jeg heldigvis ikke på jobb før 11, så jeg spiste frokost på jobb sammen med barna som spiste lunsj.

Hver dag, tirsdag til fredag sleit jeg med å både legge meg og å stå opp. Jeg fikk ikke sove før 02.00 på natta. De dagene jeg faktisk sovna rundt 23, var jeg våken igjen 02.00 å lå våken til 05.00 før jeg sovna igjen. Da var det ekstra vanskelig å skulle stå opp kl 7.30 for å rekke jobb til 9.15 eller 9.30. Det endte opp med at jeg hver dag sov gjennom tre vekkeklokker, og våknet i panikk 1 time før jeg begynte på jobb. Å det er ganske close med tanke på at det tar 45-55 min å kjøre fra meg til jobb.

Lørdag hadde vi også julebord med jobben. Jeg sov til 12.00, og skulle være hos ei venninne fra jobb kl 14. Det rakk jeg ikke, så jeg var der 15. Vi hadde oppmøte på teateret 16, og etter teateret var det middag . Da middagen var over 20.30, gikk vi tilbake dit vi var først for å drikke litt mer å så dra ut på Fuser. Da klokka ble 23.45 måtte jeg kaste inn håndkle å ringe sjaføren min (pappa), å be han hente meg. Jeg var i seng til halv 1, og da hadde også de andre reist hjem.

Søndag våknet jeg rundt 11 og fikk i meg frokost og tok en dusj før vi 14.30 reiste til tante for å feire fetteren min som ble 18 år mandag. Etter middag og kaker her dro vi hjem igjen, og jeg var i seng til 23. Hele helga sov jeg da hos mamma og pappa, for å gjøre reiseveien litt kortere både hjem fra julebord, til og fra tante, og til jobb mandag.

Mandag hadde jeg tidligvakt på jobb og starta 7. Det var et rent helvete å stå opp kl 6. Da jeg endelig var ferdig på jobb 13.30 kunne jeg ikke reise hjem, for vi skulle ha møte kl 17, så jeg var på sentre å handla julegaver i 2 timer, før jeg dro tilbake på jobb å spiste middag før møtet. Vi ble fort ferdige og kunne dra klem litt over 18. Jeg var likevel ikke hjemme før 19. Så satt jeg med nye vaktlister for 2018, og månedplan for januar, til det ble på tide å legge seg 23.

I dag, tirsdag, var det fortsatt problematisk å komme seg opp kl 7. Jeg måtte reise 7.45 for å være på jobb til 8.45. Etter ca 6,45 time på jobb satte jeg meg på SU-møte i 1 time (ble heldigvis ferdig 30 min før), før jeg kunne reise hjem. Så da var jeg hjemme ca 18.

Nå har jeg spist middag, skrevet referat fra møtet og sett et par episoder av Riverdale, så nå tenker jeg det straks er på tide å vurdere å legge seg. Jeg ser virkelig frem til at disse 9 dagene med jetlag er over, for jeg er drit sliten. De på jobb har kommentert med at jeg ser ut som jeg ikke har sovet på en uke, og at jeg ikke er helt meg selv. De har f.eks. aldri opplevd at jeg har forsovet meg!! Det kan jeg vel trygt si bare har skjedd en gang før på de 14 åra jeg har vært i arbeidslivet.

Et jetlag tips man kanskje burde lest før man reiste: Planlegg reisen. Sørg for at du har et par dager fri før du begynner på jobb etter ferien. Videre så leste jeg også at det er vanskeligere for B-mennesker å reise hjem fra USA enn det er å reise til USA, å det stemmer jo bra. Jeg hadde ikke jetlag eller problem med å legge meg eller sto opp i USA. Det å stille klokka tlbake er lettere enn å stille den frem.