Den Magiske samlingsstunden

I går var jeg på inspirasjonskurs med Trude Anette Brendeland på Lillestrøm kulturhus fra 18.00-21.00.

Alt dette er fra Fantsifantasten som også finnes på Facebook

Vi brukte dette som et personalmøte i min barnehage. Alle trenger en liten dytt innimellom, og dette var perfekt inspirasjon for å få opp kreativiteten rundt samlingsstundene våres.

Ordet magisk er ment å henvise til de øyeblikkene vi kan se på barna at tiden stopper, all oppmerksomhet er samlet og de sier oj, næh, se! Slike øyeblikk er viktige. Vi vil lage samlingsstunder som gjør inntrykk og blir betydningsfulle for barna. Dette kurset var fullt av ideer og fortellinger om stunder der magien skjer



Boka kurset er basert på. Kan bestilles på barnehagebutikken.no



I en intervjurunde med personalet i barnehagene, var disse begrunnelsene de mest vanlige for hvorfor vi skal fortsette å holde samlingsstunder.

Hva er det de gjør, de som fremdeles holder samlingsstunden høyt? Dette er noen viktige nøkler



Ulike behov skal føre til ulike møter i løpet av ei uke. Dette er eksempler på slike



Gi barna noe å feste blikket på, så tar vi det derfra



Fortell med ting. Her illustreres eventyr med titteskap. Lys i taket og en scene fra eventyret inni. Titteskap kan du også få på f.eks. Søstrene Grene & Lagerhuset



Titteskap fra Ikea. Det kan stå på avdelingen med rekvisitter og elementer og skape nysgjerrighet lenge før man forteller eventyret. De har også titteskap i glass på f.eks. Søstrene Grene



Kubbelyslykter er vakre titteskap



Fortell med uventede ting – plasser et par øyne på, så skjer magien. Dette er “Snøen som fikk farge”. Denne sjarmøren er laget av poser, en blyant og øyne av filt



Gamle ting er ekstra stas. Vi skal gi barna en følelse av å være en del av historien. Det kan gamle ting og fortellinger gjøre. Med denne kverner vi eventyrkaffe. Når barn kverner kaffe med denne, og trakter den etterpå, vil de voksne som drikker kaffen begynne å fortelle eventyr.

Bruk digitale hjelpemidler. Projektor er supert til boklesing, som kulisse, lyskilde, kunstformidling, men også for å vise barnas egne bilder. Mange bøker er scannet inn å ligger på nett hos Nasjonalbiblioteket

Kan du se hva dette barnet har tatt bilde av. Ja, det er et tre, men det er ikke det som er blitt tatt bilde av. Her er det en drage som har nyst.



Vi kan bruke sanseapparatet som en idebank for å komme på ideer vi ellers ikke ville kommet på.



Teater og dramatradisjonen er full av dramatiske virkemidler. De kan vi låne



To metoder som kan føre uante steder



Presenter en kasse, kiste, beholder med sanseopplevelser for de minste. La dem ta for seg, leke med tingene og sanse. Den voksne henger seg på og improviserer rundt tingene sammen med barna. Med samtale, lek og sang blir de minste kjent med temaet på sin måte



Bjørnen som ble stubbrumpet i en kurv. Mer for de minste i bok og kurs “Fortell med meg!”



Lag en utstilling av ting man lager en lek med. Morsomt for alle som har begynt å leke rollelek

Vi fikk også tips om at ViLiker har bamser av f.eks. Pulverheksa, Gruffalo og Lille Larven aldri mett.

Alt i alt en sper kveld, hvis du ser bort ifra at jeg ble drit våt av å stå ute i regnet å betale for parkeringa (regna sidelengs). Det resulterte i at jeg måtte stå til tørk under håndtørkeren på toalettet i pausen

 

Så inspirert at det tyter ut av øra 🙂

 

#fantasifantasten #TrudeBrendeland #Magisk #samlingsstund #barnehage #kreativitet #tittekasse #eventyr

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg