Hjemmelaga syltetøy

I dag har jeg starta dagen med å lage syltetøy.

Jeg laget eplesyltetøy, som jeg har tilpasset Smart Mat konseptet til FUS. Eller på norsk, tatt bort sukkeret og tilsatt honning.

Da trenger du:

– 3 epler

– 1 ts kanel

– 1 kryddermål ingefær (1/5 ts/1 ml)

– honning (etter smak)

Jeg starta med å dele opp eplene, og “koke” de på lav varme til de blir myke. Dette sammen med kanelen og ingefær.

Når de ble myke nok, ser det ca. slik ut

Så satte jeg stavmixeren i, og når dette ble en fin gjevn mos, tilsatte jeg honningen. Dette må du nesten smake til fra gang til gang. 

 

Jeg har også laget hjemmelaga blåbær-, jordbær- og bringebær syltetøy, fra Berit Nordstrand.

Her er det du trenger:

– 500g Frossne bær

– 1 Banan

– 1 Eple

– Honning

– Blender

Oppskriften finner du her: http://beritnordstrand.no/rort-syltetoy-blender/

Jeg valgte å ta litt og litt av gangen. Jeg fant ut i går (da jeg laga sjokoladepålegg) at for mye i blenderen ikke går så bra, så jeg brukte denne saken her:

Først laget jeg mos av bærene og bananen, det ble seendes litt ut som sorbet. Så da vet vi det, dersom man har lyst på noe raskt og friskt til dessert en dag.

Så hadde jeg dette i en større kjele, moste eple, og hadde dette og honningen i “sorbeten”. For å blande dette ordentlig inn i hverandre, brukte jeg stavmixeren. Jeg hadde 400g bringebær, 500g blåbær, og 500g jordbær. Likevell kan du se mengdeforskjellen på sluttresultetet

Fargerike bær er proppfulle av plantestoffer med sterk antioksidantkraft. Søt ikke syltetøyet med sukker. Istedet for sukker kan du bruke en godt moden (økologisk) banan. Økologisk banan har både mer sødme og næring. Mens raffinert sukker ville gitt blodsukkerkaos i kroppen og helseplager, beriker bananen syltetøyet ditt med nydelig smak og enda flere smarte byggeklosser. Blåbær er svært rike på vitamin C og kraftige antioksidanter som heter flavonoider. For å tykne syltetøyet kan du ganske enkelt bare bruke et eple. Pektinet i eplet er et naturlig fortykningsmiddel, og gir syltetøyet flott konsistens. Eplet gir syltetøyet både frisk smak og ytterligere næringsrikdom. Eksperimenter med ulike bær og gjerne også alternative naturlige søtkilder som dadler, honning og kokosblomstsukker.

Syltetøyet kan du oppbevare i lufttett boks i kjøleskapet i 3-5 dager. Bruk det på brødskiven, i frokostblanding, i yoghurt eller på havregrøten. Har du enda litt igjen så et det et perfekt utgangspunkt til en bærsmoothie.

 

Håper det smaker <3

3 kommentarer
      1. Akkurat dette syltetøyet vet jeg ikke om kan fryses. Det ble spist opp før jeg rakk å teste. Men når jeg rører jordbærsyltetøy om sommeren pleier jeg ikke tilsette frysepulver selv om jeg vet det må fryses. Jeg synes det holder seg bra likevel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg