Siste fredagen i februar

I dag var det siste fredag i måneden, og som sakt så var det min avdelings tur til å lage lunsj denne måneden, så jeg har vært på saken.

Smart Mat og Berit Nordstrand inspirert vaffellunsj sto på menyen.

På tirsdag laga jeg sjokoladepålegg, noe jeg var litt usikke på om jeg skulle ta med. Det skulle egentlig ikke være med, men jeg hadde så veldig lyst til å prøve det ut.

På Onsdag laga jeg blåbær, jordbær, bringebær og eple syltetøy. Noe som ikke tok så lang tid som jeg hadde trodd, selvom jeg valgte å gjøre det på en litt annen måte enn planlagt.


 

Vafflene rørte jeg sammen rett før lunsjtid, og satte bare frem sammen med et vaffeljern. På den måten kunne alle få helt ferske vaffler når de hadde tid til å sette seg å spise.

Dette trenger du:

– 8 Egg

– 1L Kefir/kultura/Tjukkmelk (jeg brukte kefir)

– 4dl melk

– 1dl Honning

– 3dl Smeltet smør

– 4dl Havregryn

– 1ts Mineralsalt (havsalt, maldonsalt, o.l)

– 2ts Kanel

– 1ts Kardemomme

– 1kg Dalahvete eller Emmer (jeg brukte Emmer)

Original oppskriften finner du her: http://beritnordstrand.no/afterski-vafler/

Egg gir deg fullverdig protein, smart fett, en rekke vitaminer og mineralene jern, kalsium, natrium, kalium og fosfor. Egg gir i tillegg en stabil metthetsfølelse og masse god smak og nytelse. Du kan spise opp til 3 egg om dagen.

Det er ingen ting i veien for å kose seg med tradisjonelle vafler med moderne hvetemel og raffinert sukker på skrotmatdagen din, men med smarte hverdagsvafler kan du ha de både til lunsjboksen og som kveldskos. Da bør røren være fri for sukker, ha næringsrikt økologisk urkorn og by på rikelig med både smak og smarte byggeklosser.

 

Til drikke serverer jeg vann med sitron eller appelsin oppi. Det er smart å la det alltid følge et vannglass til hver kaffekopp du drikker, og det er vel allmenkunskap at de som jobber i barnehage drikker mye kaffe (ikke jeg da). Da er dt lurt å vite at kaffe er vanndrivende. Blodomløpet ditt får ikke transportert næringsstoffer effektivt frem til alle dine celler om du ikke regelmessig fyller på med vann. Nyrene dine får ikke filtrert ut avfallsstoffer godt nok uten tilstrekkelig med vann. Fordøyelsen krever fordøyelsessafter og nok vann, hudens fylde og tonus er også avhengig av vann.

 

Tilbehør:

I tillegg til alt det herlige syltetøyet serverer jeg rømme og brie, kiwi og mango.

 

Hele denne lunsjen har jeg da tatt på meg, selvom jeg har ferie, fordi jeg så det som en gylden mulighet til å smitte personalet med den kunnskapen og inspirasjonen jeg fikk da jeg var på SmartMat kurset. Det kan jo være en utfordring, da alle har litt forskjellig syn på mat hos oss. Noen spiser ikke noe serlig mat, noen er kjempe sunne og tenker kosthold hele veien, mens andre har fokus på at “dette liker ikke barna”. Derfor starter jeg med noe så enkelt som vaffler. Grove vaffler, med urkorn i stede for lyst raffinert hvetemel, som vekker du lumske bakteriene i kroppen vår, og bare lager ugang. For å understreke litt hvor Smart Mat denne lunsjen er, har jeg også laget en god del små lapper, med setninger om maten de spiser i dag.

 

Slik så det da ut på pauserommet vårt, etter at jeg hadde ryddet og satt ut dagens lunsj

På alle lappene står det små fakta om det de spiser. 

 

 

Håper på god respons <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg