Dag 15, 16 & 17 av 50

Fredag var dag 15. Dette var også forhåpentligvis siste dag borte fra jobb med denne sykdommen. Det har vært skikkelig slit å være hjemme. Når jeg sier slit, så mener jeg jo fordi jeg ikke har tålmodighet til å sitte hjemme.  Jeg verker etter å få komme tilbake på jobb. Men sånn er det. Med korona og høye smittetall og Rødt nivå, så må man holde seg hjemme når man er snørrete og hoster, og det hjalp jo ikke akkurat at jeg fikk feber. Hadde det ikke vært korona, så hadde jeg blitt på jobb. Såpass sta er jeg.

Men dagens treningsøkt ble da en minibands økt fra LiveGym. Den var veldig bra. Fikk liksom med både bein og armer og mage, så da er jeg fornøyd.

I helga har det vært veldig kaldt, så jeg har ikke tatt sjansen på å ta treningsøktene ute. Nå vil jeg være frisk. Så da ble dag 16 en liveøkt på morgenen med Treningsfruen, og dag 17 ble en liveøkt  på morgenen med Funkygine. Begge øktene var svettefest, og veldig deilige.

Nå når det går så veldig bra med treningen, så lurer jeg på om jeg skal sette inn et gir til. Jeg har jo veid meg hver søndag morgen i løpet av disse 17 dagene. Fra den første søndagen, til denne tredje søndagen, så har jeg gått ned en halv kg. Det er jo ikke noe å skryte av, men jeg tenker at dersom jeg hadde vært litt mer bevisst på hva jeg spiser, så hadde sikkert den vekta sett litt annerledes ut. Jeg ser jo at jeg må bli flinkere på å spise frukt og grønnsaker, og det er jo ikke drit mye fisk i dette kostholdet mitt.

Har du noen tips? Jeg må jo også ta hensyn til at jeg har cøliaki, og ikke egentlig skal ha laktose, soya eller egg. Det gjør det litt vanskeligere føler jeg.

Dag 12, 13 & 14 av 50

Dag 12 ble en litt tyngre deg. Jeg starta med å reise på jobb med litt tett nese 07.00. Da jeg kom meg på jobb rett før 8, var nesa blitt litt tettere, og kroppen føltes litt tyngre enn normalt. Det kommer ikke så mange barn så tidlig, men jeg spiste da frokost med de få som var der. Etterpå begynte barna å leke. Nå begynner jeg å bli snørrete, og smårar i halsen. Magen roper at den snart er nødt til å kvitte seg med noe, og jeg blir varm i kroppen. Dette ender med at jeg 09.15 reiser hjem. På vei hjem ringer jeg legevakta på Aurskog-Høland, og får time til Koronatest 11.30. Det var ikke noe problem når jeg sa jeg jobba i bhg. Så var det å ringe mamma da, for å informere om at jeg ikke kommer innom de etterpå (skulle hente skia mine), fordi jeg nå har dratt hjem fra jobb og skal testes.

Etter å ha sittet hjemme i det som føltes som en evighet (en time), dro jeg for å teste meg. Jeg burde spurt hu på legevakta om jeg kunne gå til teststasjonen, for det kunne jeg ha gjort. Det hadde tatt ti min. I stede måtte jeg nå lete etter et sted å parkere bilen. Teststasjonen på Bjørkelangen er nemlig flyttet inn. Da jeg hadde parkert bilen og gikk mot inngangen ropte noen til meg “skal du teste deg?”. Jeg tenkte nå at jeg hadde gjort noe galt, men det hadde jeg ikke. Det var bare å gå bort til inngangen. Der tok de meg imot med en gang. Sprit til hendene rett innenfor døra, også rett inn på et rom. Denne gangen fikk jeg en sånn puls måler sak på fingeren. Sånn de har på sykehus vet du. Jeg var så inne i mine egne tanker om å forberede meg på denne pinnen opp i nesa, så jeg glemte å spørre hva eller hvorfor jeg hadde den på fingeren. Alt jeg fikk med meg var at hun sa “90. Det er bra det”. Hadde jeg puls på 90?

Da hun spurte om jeg hadde tatt testen før fikk jeg svart ja, og at jeg har trange neseganger, så hun skulle være litt forsiktig der da. Det gikk også denne gangen smertefritt å få gnidd denne pinnen i halsen. Nesa var mye bedre, men det svei like mye denne gangen også. Det ekleste er egentlig den følelsen når pinnen glir inn, og trekkes ut. Noen tårer ble felt, men ikke på langt nær like mye som sist.

Så var det hjem, spise lunsj, også ble jeg sittende å se på serier. Jeg burde sikkert gjort noen annet, men når man kjeder seg er det mye spennende på youtube også. LOL.

Dagen ble sykt lang, og jeg satt bare å venta på at klokka skulle bli 19, så jeg kunne gjøre meg klar til styrkeøkt inne, og healing klokken 20. Dagens økt ble en Tabata fra LiveGym.no. Healingen var som ellers perfekt. Dette kan vi komme tilbake til senere.

I går var det dag 13. Her sitter jeg da hjemme. Planen var å rydde klesskapet, så jeg ikke skulle kjede meg, og sitte å tenke på hvor syk jeg er. Jeg fikk skiftet på senga, men klesskapet kom jeg aldri helt gjennom. Halve klesskapet på soverommet er tatt. Det er litt forstyrrende å sitter å sjekker helsenorge hver time for å se om jeg er NEGATIV denne gangen også.

Etter å ha ringt jobb og informert om mer sykdom og ingen svar på prøve, konstanterte vi med at jeg blir hjemme ut uka.

I fire tiden kom svaret på prøven, og den var negativ. Woho!

Utpå kvelden måtte jeg få inn 30min trening, og med feber så tenkte jeg at det ble en økt fra livegym med hantler. Det ble en real tung økt. Svetten sila, som om jeg sku fått betalt for det. Men det var verdt det. Jeg sov veldig godt etterpå.

I dag var det dag 14. Tenk at jeg nå har trent 14 dager på rad. I dag var det så sykt fint vær, og siden jeg ikke lenger er i isolasjon, så kunne jeg ta en tur ut. Det var rimelig kaldt i dag, så det ble mye klær. Det ble en god tur, selv om det var jævelig slitsomt. Det positive i dag er at jeg ikke har feber lenger. Skal kanskje ikke feire for mye, vi får se i morra 🙂

Dag 10 & 11 av 50

Søndag og mandag var da dag 10 og 11 av denne 50 dagers trenings-utfordringen.

Jeg kjenner jo at kroppen er sliten, men konkurranseinstinktet overstyrer det hele. Jeg kan jo ikke gi meg helt enda. Det er jo lov å prøve å holde ut alle 50 dagene. Man må bare finne gode økter, som gjør at treningslysten kommer frem.

På søndag gikk jeg en litt kortere versjon av denne normale rundt Bjørkelangen runden min. Mye fordi beina mine var slitne etter lørdagens snøtur. Så da ble det drøye 5km.

På mandag skulle jeg egentlig jobbe til 16.45, og det skulle bli kaldt. Så planen var egentlig å sette på middagen meds jeg tok en styrkeøkt inne. Men så fikk jeg gått fra jobb 45 min før, så da tok jeg på meg løpeskoa, og tok turen ut i stede. Det ble bare drøye 3km, men planen var jo bare en 30 minutters økt.

Så langt så går det veldig mye bedre å komme seg ut enn jeg hadde trodd. Dørstokkmila er ikke så lang lenger. Kanskje dette var det som skulle til for at jeg skal få opp treningslysten igjen….

DAG 8 & 9 av 50

I går var det dag 8. Jeg hadde minimalt lyst til å bevege meg ut da jeg kom hjem fra jobb. Men etter litt middag og den hadde fått synke litt, så måtte jeg jo bare ut. Jeg kunne ikke gi opp nå. Det er år og dager siden sist jeg hadde så mange treningsdager på rad, så nå er det bare å fortsette til man kreperer. Fredagens tur ble da 30 min småjogging/spasering på holka.

I dag hadde jeg avtalt med ei venninne at vi skulle ut på tur, så dag 9 av 50 var i boks før den hadde starta. Jeg plukka henne opp på busstoppet ved meg, litt før 11, også kjørte vi ut mot rømskog spa. Skiltingen var som alltid litt på bærtur i starten, men vi fant etterhvert ut at vi ikke kunne kjøre inn til parkeringen. Det var ikke lange stykket, så det gikk jo bra gå. Fra der vi parkerte bilen, til der vi egentlig skulle parkere var det 2,7km. Her var det holke den første km, og ikke brøyta resten av veien. For ikke å nevne at det bare var oppover. Det ble drit tungt. Etter å ha gått ca 2km delte veien seg. Her regnet vi med at vi kunne gå bort til parkeringen og opp til tårnet – 1,5km, eller vi kunne gå opp gjennom skogen til tårnet – 0,5km. Vi valgte å gå gjennom skogen. Her var det litt mindre snø å vasse gjennom.

Oppe ved tårnet var det ingen andre mennesker. Vi var helt alene. Tårnet har en “uteplass” med vann, bålpanne og benker. Vi satt her en god stund, grilla pølser, skravla, tørka sommene mine, og koste oss max.

Veien ned igjen gikk mye raskere. Mye snø har ikke like mye å si når du bare skal gå i nedoverbakker. Jeg var hjemme igjen ca 15.30.

Etter en dusj og med tørre klær var det deilig å kunnr bruke kvelden på ett glass vin, god middag, film på tv. Også må man seff få meg seg alt som skjedde mens man var på tur. De to kommunene med endrede smittevernregler, og om dette kan forplante seg til der jeg jobber eller bor. Enn så lenge gjør det ikke det.

Dag 6 & 7 av 50

I dag har jeg fullført den 7. dagen på rad med trening.

Det har hjulpet en del at målet hver dag er minst 30 min, men nå på dag 6 & 7 har jeg egentlig ikke hatt noe motivasjon. Treningsøktene disse to dagene har gått på reint konkurranseinstinkt. Uansett så har det funka.

Onsdagens økt ble 30min styrketrening i stua, og dagens økt ble 30min Tabata. Det var en real svetteøkt i dag, men det var så deilig når jeg var ferdig. Det har gått hardt utover beina denne første uka, men jeg tror egentlig det er helt greit. Bein og mage er det som trenger mest trening, hvis du ser bort ifra kondisjonen og løpeteknikken.

I helga må jeg prøve å finne litt andre øvelser å gjøre. Ikke bare drepe beina, men også ta litt andre kroppsdeler.

Dag 4 & 5 av 50

I går var det dag 4 av 50 dagers utfordringen, så da jeg kom hjem fra jobb var det bare å kle på seg å komme seg ut. Da ble det en 30 minutters runde rundt Bjørkelangen videregående i den ene enden, og Bjørkelangen skole i den andre enden. Siden jeg var ferdig på jobb 15.30 ble det ikke så veldig sein middag, men jeg var likevel rimelig sulten.

I dag gjennomførte jeg dag 5 av 50 sammen med ei venninne. Vi møttes ved metro da jeg var ferdig på jobb 16.30, også gikk vi rundt Langvannet. En tur på ca. 40min. Så bar det hjem. Det har jo snødd mye i hele dag, så det gikk ikke akkurat fort. Nå har jeg akkurat svelget middagen og klokka er 19.30. Rester i kjøleskapet er en god ide. Da går det litt fortere, når man bare trenger varme opp.

Dag 2 & 3 av 50

I går var det dag to av 50 dagers challengen på jobb. Her var det hele 19 blå, men siden jeg tok styrketreningen i går, så måtte jeg ut i dag. Beina mine fiksa ikke en styrkeøkt til.

Jeg har jo heldigvis litt varmt tøy fra Craft, som jeg kjøpte for noen år siden til kaldere skiturer, så det tok jeg på meg. Jeg kjørte da boxer fra Endurance, ull-bh fra Cubus, Craft vinterbukse, Ull trøye, jakke fra Craft, tykke ullsokker fra Kari Traa, Salomon sko, tynn ull hals fra Vikafjell og ull pannebånd. På hendene hadde jeg hansker fra Bula.

Turen ble litt over 8km lang. Det var kaldt men det gikk veldig bra. Da jeg kom inn igjen hadde jeg istapper i håret, men jeg var kun kald på låra. Etter en varm dusj var jeg ildrød på låra, og satt i sofaen med pledd og varmeflaske for å få tilbake hudfargen.

 

I dag var det heldigvis litt varmere ute. Bare 8 blå. Klesvalget ble da litt lettere. Jeg kjørte samme sokker, sko, bh, boxer, ull longs, ull trøye, turbukse, fleece genser og jakke fra endurance, vanter, fleece hals og et litt tykkere bomulls pannebånd. Det virka som det var litt varmt på overkroppen, men etter hver kjente jeg at det var akkurat passe. Etter litt over 8km var låra mine litt småkalde, men etter en dusj hadde de nesten fått tilbake hudfargen igjen.

Nå har jeg satt en bolledeig. Den er melkefri, eggefri og glutenfri. Tanken er at dette blir “kveldsmat” på hverdager der jeg velger å gå en tur rett etter jobb. Jeg kommer til å ta med meg noe lett middag på jobb, som jeg kan spise sammen med ungene når det er ettermiddagsmat. Så går jeg meg en tur rett etter jobb, før jeg drar hjem. Når jeg da kommer hjem så er klokken kanskje blitt 17.30/18.30. Da er det litt seint å begynne med middag etter jeg har fått dusja og tørket håret, så da er det perfekt å bare ta en bolle eller kanskje noe yoghurt. Det er i alle fall tanken, så får vi se hvordan det blir i praksis.

Jeg kommer nok til å bli sliten, om jeg skal greie å holde en treningsøkt hver dag, sammen med jobb i 7,5 time uten pause, og reiseveien på 50-60min (en vei). Men, den tid den sorg.

50 dagers utfordring – dag 1

I dag startet vi en liten utfordring på jobb. De neste 50 dagene skal jeg trene minst 30 min. Altså hver dag.

Her gjelder det egentlig å prøve å ha en plan.

Jeg har tatt et lite utgangspunkt i boka til Jørgine Massa Vasstrand; “Sterk utenpå, sterk inni”. Her er det satt sammen en rekke ferdige økter som man kan gjøre de dagene det er for kaldt eller man ikke gidder kle på seg å ta turen ut. Kommer jeg meg ut, så har jeg laget meg en runde som tar ca. 30 min, også har jeg jo flere andre runder i nærmiljøet som jeg kan gå.

Jeg bør jo egentlig gjøre begge deler. Søstern har jo i år også utfordret meg med å gå årstallet i km. Så i år skal det gås 2021km. I 2020 greide jeg det i bare skritt jeg har gått hver dag, men jeg greide det ikke i forhold til km på turer.

Planen nå er å finne andre turmål jeg kan gå etter. Om jeg f.eks. går rett etter jobb, så er det jo en rekke steder jeg kan gå både i Lørenskog, Rælingen, Lillestrøm, Fetsund. Så her må jeg bare sette opp en liste, og ta med treningstøy på jobb.

Dagens treningsøkt ble inne. Det var 14 blå da jeg kom hjem fra jobb, så det frista virkelig ikke å ta turen ut. Da ble det litt trening med strikker og vekter inne i stede. Rompe og lår har fått kjørt seg, men også litt armer og mage.

Ny jobb

Jeg innser at det er veldig lenge siden jeg har vært her inne. Det må jeg virkelig prøve å bli bedre på. Til dere som faktisk er interessert i å følge med, og syns det er teit at jeg ikke poster oftere, så er insta et fint sted å følge meg: @esakinorev

 

Da oppsummerer vi:

Som jeg har vært inne på tidligere, så har jeg bytta jobb over sommerferien. Den 7. juli hadde jeg siste arbeidsdag i FUS, etterfulgt av fire uker ferie, også var jeg ikke ansatt i FUS lenger.

Mandag 10. august startet jeg da å jobbe i Lørenskog kommune. Så nå jobber jeg i Løkenåsen barnehage. Dette er en veldig stor barnehage. Det er ti avdelinger. Jeg har nå fått meg en avdeling med 19 barn mellom 3-6 år, og er overlykkelig for at jeg endelig kan utfordre meg selv litt mer. Det er selvfølgelig koselig med all kos på småbarna, og spennende å være med de små når de oppdager nye ting, eller å se den utrolig store utviklingen de har fra 1år til 3år. Men etter 6 år med småbarn var det på tide med noen nytt.

Det er jo noen goder med i dette jobb byttet også da:

1: Jeg har nå garasjeplass, og slipper skrape is om vinteren

2: Det er et stort kontor, med plass til at alle pedagogene jobber samtidig

3: Vi har mange rom som kan benyttes til f.eks. foreldresamtaler, eller språkgrupper med barna

4: Det er bedre lønn

5: Jeg har fått egen jobb-pc og egen jobb-tlf samt jobb-padd

6: Avdelingen min har egen inngang, garderobe og kjøkken

7: Det er et storkjøkken på huset som alle kan bruke når de ønsker å gjøre noe litt større ut av matlagingen

Nå er jeg snart ferdig med prøvetiden min i ny barnehage (ca. 1mnd igjen), og jeg er veldig fornøyd med byttet jeg har gjort. Det er kjempe hyggelige folk der, jeg har blitt veldig godt tatt imot, og blir tatt vare på hele veien. Informasjonen strømmer på fra alle kanter når man lurer på noe. Det er mye nye steder å finne info på, og plattformer for det ene og det andre, men alle er villige til å hjelpe med å finne frem.

Første dag på jobb, tenkte jeg at “denne labyrinten vill det ta tid å bli kjent med”. Bare veien fra garasjen og opp er fire dører og masse gang. Men det gikk overraskende fort å bli kjent med begge byggene. Jeg har ikke helt kontroll på hvem som jobber på hvilke avdeling, og om det er store eller små barn. Heller ikke hvor mange barn og ansatte det er på hver avdeling, men det har mye med corona å gjøre. Vi får jo ikke omgås på den måten man normalt sett ville gjort. Men jeg har fått en liten rask innføring. Alle boder og rom har jeg ikke 100% kontroll over, men i løpet av jula fikk jeg muligheten til å utforske litt. Nå vet jeg litt mer om hvor alt av materialer oppbevares, og jeg har litt bedre oversikt over f.eks. bøker og språkposer.

 

De første månedene har med andre ord gått fort. August, september, oktober, november og desember.

I løpet av denne perioden har jeg tatt en corona-test, og mistet to ansatte i noen dager på grunn av karantene. Vi har gått fra gult til rødt over nyttår, og de første to ukene (forrige uke og denne) av det nye året har nå vært med en ansatt mindre på grunn av karantene. Heldigvis har jeg hatt vikar, og hun har vært til veldig stor hjelp. Men det blir slitsomt. Rødt nivå vil jo si at alle må jobbe 7,5 time hver dag. Barnehagen har bare åpent i 7,5 time, men det er en haug med barn som trenger utvidet åpningstid, siden de har foreldre som jobber i yrker som er kritiske. Dette skaper jo igjen utfordringer for oss. Jeg har ikke hatt pause noen av dagene (fikk til ett teams-møte på tirsdag), og jeg har ikke hatt noe plantid. Rødt nivå er jo basert på bemanningsnormen, men de så fort at det ikke gikk fra 7-17, derfor er åpningstiden på rødt nivå nå 8-15.30.

Kort sagt så er det fint med bemanningsnorm, men den fungerer ikke i praksis. Den gjelder jo ikke hele dagen, eller pr avdeling. Så kan vi ta den diskusjonen i et annet innlegg.

Norgesferie del 4

Siste delen av ferien min kommer her.

Fredag 31. juli reiste jeg opp på hytta. Her skulle jeg hjelpe foreldrene mine og bruttern med å lage veranda. De hadde da snart vært på hytta og jobbet med dette i to uker. Så når jeg kom hadde de jo kommet veldig langt. Bakken er gravd opp, bein er støpt, ramma er satt og det begynner å se ferdig ut.

 

 

 

Mitt oppdrag ble da å hjelpe pappa med å bygge trapp.

 

 

 

Dette var en oppgave som tok en og en halv dag. Jeg kom jo opp til lunsjtider på fredagen, og jobbet da til middagstid den dagen. Så på lørdagen holdt vi på fra rett etter frokost til middagstid. Når jeg sier middagstid, så er det rundt åtte på kvelden.

Mens vi holdt på med snekkerarbeidet fant vi også noen interessante skapninger. En orm, en sommerfugllarve, og en puppe?

 

 

Lørdag ettermiddag gikk jeg og mamma en tur langs elva for å finne fine badeplasser. Da vi var ferdig med jobbinga på kvelden avsluttet vi med ett lite bad. Det var litt kaldt, men ikke så kaldt som de andre badene jeg har tatt denne sommeren. Det er en del strøm i elva, så man må passe litt på så man ikke flyter med. Da kan du faktisk havne i Hønefoss.

 

 

På søndag var det regnvær, og vi var tomme for plank, så da pakket vi oss sammen og reiste hjem.

 

 

 

Jeg ble hos foreldrene mine til mandag morgen, siden jeg ikke hadde noe middag hjemme. Alt ligger i frysen.

Mandagen og tirsdagen ble brukt til å slappe av og få litt sol på kroppen. Onsdag pakket jeg meg sammen og gjorde meg klar for en helg hos foreldrene mine.

Torsdag reiste jeg til foreldrene mine, og brukte dagen på å bake kaker. Ostekake og Fruktterte.

Fredag gjorde jeg klart til bursdagsfeiring med familien. Jeg var i skogen og plukket blåbær til fruktterta, og jeg bakte kanelboller. Alle kakene er selvfølgelig glutenfrie.

Grunnen til at jeg har det hos foreldrene mine er på grunn av smittevern. Leiligheten min er 46 kvadrat, og vi blir 10 pers. Da er det litt mer forsvarlig å ha det i foreldrene mine sitt hus. hadde det blitt regn, så kunne vi sittet inne uten å være for nære hverandre, men også nå med fint vær, så kunne vi sitte ute med godt mellomrom. Hjemme hos meg hadde ikke det funket.

Lørdag og søndag ble brukt til å lade opp. Lørdagen i sola, og søndagen med serier på tv’n. For på mandag (i dag) starter jeg i ny jobb!!!!!!